Klassiker på nytt sätt

Pride and prejudice and zombies av Jane Austen och Seth Grahame-Smith
Pride and prejudice var den första “vuxenboken” jag läste på engelska i gymnasiet. Jag älskade den då och jag älskar den fortfarande. Eliza Bennet är en av mina favoritkaraktärer.
En bekant som jobbar i en bokhandel tipsade mig om denna bok och jag är inte besviken.
Det är verkligen Pride and prejudice and zombies. Originaltexten finns där men med massa tillägg om zombies. Det är snyggt gjort och skriven med samma “gammelengelska” som resten av boken.
Historien handlar om systrarna Bennet, Mr. Bingley, Mr. Darcy m.m. Men systrarna är nu krigare som studerat “the martial arts” i Kina och slåss mot zombies som invaderat England. Om man dör och har blivit smittad av farsoten så återuppstår man som en zombie. Det är fortarande en kärlekshistoria med förhinder mellan Jane & Mr. Bingley och Elizabeth & Mr Darcy.
I min version av boken, en pocket från Quirk books, finns det en illustration till varje kapitel med en beskrivning på kapitlet som:
  • “Mr. Darcy watched Elizabeh and her sisters work their way outward, beheading zombie after zombie as they went.”
  • “One of her kicks found its mark, and Darcy was sent into the mantelpiece with such force as to shatter its edge.”
  • “The creatures were crawling on their hands and knees, biting into ripe heads of cauliflower, which they had mistaken for stray brains.”

Boken är extremt underhållande och jag skrattad högt flera gånger. Men man måste nog vara ett fan av det övernaturliga för att uppskatta boken. Jag hyser dock gott hopp om att få min sambo att läsa Pride and prejudice i denna version. Det skulle aldrig vara möjligt i originalversionen. Själv måste jag nog kolla upp Sense and Sensibility and Sea Monsters av Jane Austen & Ben H. Winters för att se om den är lika underhållande.

One thought on “Klassiker på nytt sätt

  1. [...] Pride and prejudice and zombies – Jane Austen & Seth Graham-Smith [...]

Leave a Reply

