Jobb-litteratur

Jag jobbar som lärare i en F-2:a och har flera barn i min klass med misstänkta bokstavskombinationer. Flera är under utredning..

Skolpsykologen tipsade mig om “Explosiva barn” av Ross W Green.

Boken är skriven av en amerikansk psykolog som arbetat med barn med bokstavskombinationer och som har ett explosivt beteende. Dvs det får hemska utbrott av vad som verkar vara småsaker och de är svåra att lugna ner. Under dessa utbrott säger de vad som helst (könsord, mordhotm.m.) eller attackerar och skadar andra och sig själv.

Boken beskriver mycket bra upptrappningen av barnets humör. Han kallar de tre stegen för:

  • påbörjat ånglås
  • ånglås
  • härdsmälta

Härdsmältan är när barnet får ett riktigt utbrott. Men han menar att man kan stoppa de här utbrotten på ett tidigare stadium genom olika tekniker. Och att man oftast ingriper när själva hårdsmältefasen inletts och då är det alltför sent.

Han talar också om de tre lådorna. Om hur man väljer sina strider.

  • Låda A: Här hamnar saker som ej är förhandlingsbara som säkerhetsfrågor. Man måste tycka att det är värt att utstå ett riktigt utbrott för genomdriva sin regel.
  • Låda B: Här hamnar saker som man är beredd att förhandla med barnet om. Det är sakerna i låda B som gör att barnet får träna upp sin a förmågor.
  • Låda C: Här hamnar allt som inte ens är värt att bry sig om.

Boken vänder sig först och främst till föräldrar. men det finns mycket som jag som lärare kan ha nytta av. Nu ska jag få mina kollegor att läsa boken så vi kan diskutera den och bestämma hur vi ska fortsätta. Men jag rekommenderar verkligen denhär boken till alla lärare och till föräldrar som har barn med t.ex. ADHD som får explosiva utbrott. Jag pratade med en förälder som själv läst boken och som tyckt den hjälpte henne mycket med hur hon skulle möta sin sons utbrott.

One thought on “Jobb-litteratur

  1. [...] Explosiva barn – Ross W. Greene [...]

Leave a Reply

