Första tegelstenen utläst

Nu har jag läst ut min första tegelsten. Lord John and the Brotherhood of the Blade av Diana Gabaldon. Det är ju ingen hemlighet att jag älskar Gabaldons Outlander serie. Jamie! Böckerna om Lord John hör ihop med Outlander serien. Eller de är fristående. Lord John dyker upp i Outlander serien som en ganska otäck person.  Men i de här fristående böckerna får man veta mer från hans sida av saken.  Före denna bok kom Lord John and the Private Matter.

Lord John är en officer i Englands armé. Han är homosexuell men måste dölja det  p.g.a. att det är bestraffat med döden att vara homosexuell på 1750-talet. Lord John har en äldre bror Melton Gray. Melton har alltid försökt skydda John. Deras far begick självmord efter att ha blivit anklagad för att vara en förrädare. Men John vet att han inte dog för sin egen hand. Nu ska brödernas mamma gifta om sig med  general Stanley. Men samtidigt börja delar av deras fars sista dagbok at dyka upp. Den som blev stulen vid hans död. Lord John blir också attackerad och nästan dödad av okända gärningsmän.

Samtidigt inleder han ett förhållade med Percy Winwright, stysonen till general Stanley. Men Lord John är förälskad i Jamie Frasier. Han uppsöker homom för att få veta mer om jakobiterna (fienderna tillEngelsmännen) som han tror har något att göra med sin fars död. (jag gillar att Jamie är med). 

Jag vill inte avslöja mer om boken. Men jag älskar den. Jag hejar verkligen på Lord John nu. Har en till bok att läsa sen kan jag läsa den senaste Outlanderboken. :)

2 thoughts on “Första tegelstenen utläst

  1. [...] Lord John and the Brotherhood of the Blade- Diana Gabaldon [...]

  2. [...] Förut läste jag Diana Gabaldons Lord John and the Brotherhood of the Blade som min första tegelsten i Ord och inga visors tegelstensutmaning. Och som ni nog har sett så har [...]

Leave a Reply

