En deckare

20110628-010918.jpg

Flickan under jorden av Elly Griffiths är en deckare i min smak. Den handlar inte bara om poliser utan huvudpersonen är den snart 40-åriga arkeologen och lektorn Ruth Galloway.
Hon är singel och bor med sina älskade katter som enda sällskap i ett hus vid de öde saltängarna utanför King’s Lynn i Norfork.
När en kropp hittas i närheten av hennes hus ber polisen Harry Nelson henne hjälp att åldersbestämma benen. Nelson hoppas att det är Lucy Downey som kidnappades för 10 år sedan. Det visar sig dock vara skelettet efter en flicka som dog på järnåldern.
När en annan flicka försvinner några veckor senare fortsätter Ruth att hjälpa polisen. Men någon är inte glad över det och visar det genom att mörda ( det finns inget annat ord för det) Ruths katt.

Boken är spännande och Ruth är en romanhjältinna i min smak. Hon är smart och vet (oftast) vad hon vill. Det är också kul att hon är lite småtjock och en boknörd.
Jag måste läsa nästa bok i serien.

2 thoughts on “En deckare

  1. Annika says:

    Jag är också ett stort fan av Ruth Galloways böcker och jag väntar med spänning på bok nummer fyra …

  2. [...] Flickan under jorden – Elly Griffiths juni 249s  (bibliotek) [...]

Leave a Reply

