Fantasy

Denna serien hittade jag på en numera nedlagd loppisaffär i hemstaden. Jag tror faktiskt det var för 12-13 år sedan. Jag vet egentligen inte varför jag köpte den. Ja, jag gillade fantasy och ja jag hade relativt nyligen läst Sagan om Isfolket. Men serien blev stående oläst i min bokhylla ända tills jag skrev upp den på min Olästa böcker=köpstopps-lista.  Nu har jag äntligen börjat läsa den. Tänkte att jag ska berätta om hela serien på en gång:

Den fjortonde bruden är den första delen. Aeriel är slavinna och går med sin härskarinna och vän  Eoduin för att plocka bröllopsblommor högt uppe på berget. Men när de är där kommer en mörkerängel och rövar bort Eoduin. Han är en vampyr och tänker göra henne till sin brud. Hon blir hans 13:e brud. Aeriel bestämmer sig för att söka upp vampyren och döda honom för att kräva hämnd på Eoduin. Men han tar henne tillfånga och hon blir hans tjänarinna. Hon ska väva klädnader åt hans hustrur som inte längre är människor utan hemska varelser. Men Aeriel fattar tycke för dem och för vampyren.  Hon måste befria varelserna från deras lidande till sin hjälp har hon djårgen som ger henne ett uppdrag. Hon måste lyckas med det annars kommer vampyren bli en riktig vampyr och förenas med sina bröder för att ta över världen. Och om hon misslyckas så kommer varelserna och hon själv att dö. Men vampyren har bestämt att hon ska bli hans 14:e brud.

Vidundrens väg är den andra delen i serien. Aeriel lyckades befria Irrylath (som var en mörkrängel).  Nu är de i Isterness där Irrylaths mamma furstinnan finns. Hon tar emot dem med öppna armar, men Irrylath verkar inte tåla sin fru. Han verkar faktiskt hata henne. Aeriel får ett nytt uppdrag av de tretton gyllne jungrur som hon befriat. Hon ska hitta de försvunna lonerna så att de 6 nästfödda ska ha nått att rida på i striden mot ikarianerna (vampyrerna vattenhäxans söner). Hon får vara med om mycket på sin färd och går nästan under själv. Men hon träffar en pojke som är så lik henne själv. Han är en furstes son med likadan hy och likadana gröna ögon som hennes  och han hade en äldre tvillingsyster som försvann..

Ravennas dotter är den tredje och sista delen i serien. Aeriel har fått en av häxans magiska nålar instucken i sitt huvud. Den får henne att glömma vem hon är och vad hon har för uppgift. Men hon tar sig på något sätt till Ravennas boning. Ravenna var en av de gamla gudarna. Ravenna befriar henne från nålen och ger henne en magisk pärla i gåva. Pärlan ska hon ge till Ravennas dotter, sjöhäxan. Oriencor som var den som skapade ikarianerna. Oriencor är den alla kämpar mot. Slaget kan börja, men vem kommer att vinna?

Serien är ju en ungdomsserie. Och den är ganska spännande. Men den är lite slarvigt skriven och med en massa stereotyper. Slutet på serien fattade jag inte poängen  med.  Nu har jag iallafall läst 3 av mina olästa böcker och jag har börjat läst fantasy igen. Jag blev faktiskt sugen på att läsa lite vuxenfantasy nu. Det står från 13 år på den första delen av serien.

Författaren till serien heter Meredith Ann Pierce och böckerna skrevs på 1980-talet. På engelska heter triologin The Darkangel Trilogy och böckerna The Darkangel,  A Gathering of  Gargoyles och The Pearl of the Soul of the World.

7 thoughts on “Fantasy

  1. […] Den fjortonde bruden – Meredith Ann Pierce februari 201s […]

  2. Hmm.. jag tror att jag har den forsta boken i nagon lada hemma, var sugen pa den men den blev aldig last – nu blev jag sugen igen! Att man bara kan glomma bort bocker sadar. Fast pa ett satt bra, da far man ju overraskningar med jamna mellanrum!

    • Cinnamon says:

      Jag hade älskat dem om jag läst dem när jag var yngre. Nu tyckte jag att de var ok.

  3. Bokomaten says:

    Men neeeeeeej, de här var ju mina favvoböcker när jag var i 12-13-årsåldern! Jag älskade dem och gick och väntade i vad jag själv tyckte var en hel evighet på del 3 (som väl kom på 90-talet?? eller var jag mindre än jag mins när jag läste dem?) och i alla fall första boken har ju blivit en klassiker inom ungdomsfantasy. De tas ofta upp i läroböcker i svenska för högstadiet.=) Läste faktiskt om 1:an för något år sedan och tyckte fortfarande om men kanske lite med nostagiglasögonen på.=)

  4. Tack för tipset! Ska leta på loppis och second hand, eller kanske låna på bibblan. Länkade till: https://www.facebook.com/pages/Vi-som-gillar-fantasy/302392316446396

  5. sophy1216 says:

    Hej surfade runt lite och försökte hitta alla omslagen till den svenska versionen när jag hittade din blogg. Roligt att du läst trilogin!
    Jag tyckte också slutet på serien var konstig när jag läste den.Men nu är jag är vuxen kan jag förstå och respektera varför den slutade så där.

Leave a Reply

