The Göteborgsresa!

Nu är jag hemma igen efter semestertrippen till Göteborg. Jag tänkte berätta lite vad jag har haft för mig.

På fredagen åkte vi från Gefle ca 12.30 efter vi hämtat upp A. Vi tog det lugnt på vägen ner och stannade 2-3ggr. I bilen lyssnade vi naturligtvis på en blandning av musik från The Big Four (Anthrax, Megadeth, Slayer och Metallica). Jag satt i framsätet och läste A bone to pick (andra boken i serien om Aurora Teagarden). Jag hade nästan läst ut den när vi om fram till Kungsbacka där vi skulle bo. Vi hade sån tur att A:s bror bor där och var borta på semester. Vi kom fram vid åttatiden och bar upp våra grejer.
Sen gick vi ner på Kungsbacka city och åt pizza på Tio Pepe. Köttfärspizza med specialsås och en citrus fizz xide blev det för mig. Riktigt mumsigt! När vi kom “hem” satt vi på altanen drack vin.🙂

På lördagen kom A.s pappa och bjöd på medhavt fika. Sen var han så snäll att skjutsa in oss till Göteborg (en resa på 3,5 mil. Där sprang jag och A runt i en massa affär och gjorde fynd. Sambon följde snällt med. Jag köpte ett par skor, ett rött linne, en röd ärmlös tröja, en grå klänning, en blommig klänning och två böcker från Pocketshop.
Sen gick vi till Haga där vi lunchade. Jag tog en toast, sambon lasagne och A en räkmacka. Yummie!
På kvällen var vi bjudna till A.s bästa vän i Fjärås, där hon bor med man och tre barn + hunden Zingo och katten Harry(?).  Värdinnan lagade helt gudomlig mat! Till förrätt fick vi panerad chevrè med sallad på bland annat rödbetor, ruccola och rödlök. Det var den godaste förrätten jag någonsin ätit! Sen blev det grillat med potatisklyftor & rotsaker, majskolvar och tre olika såser. Till efterrätt blev det en blandning av jordgubbar, melon och glass. Hur smaskigt som helst. Det blev ju inte sämre av att de bjöd på gott rödvin heller.
Vi hade det jättetrevligt och deras barn var så gulliga. Det blev dock en tidig hemgång för oss eftersom konserten skulle vara nästa dag.
När vi kom tillbaka till lägenheten satte vi oss ute på altanen igen.

På söndagen åkte jag och sambon själva in till Göteborg med pendeltåget. Vi skulle nämligen träffa sambons kusin M och hans fru L. De hämtade upp oss på stationen och åkte med oss ut till Röda Sten. Där åt vi lunch (Västerbottenpaj) och tog en promenad. Sen åkte vi vidare till Triumfglass (eller ett ställe där de sålde triumfglass billigt). Jag tog mig en bägare med tre kulor; gammeldagsvanilj, choklad och blåbär.
Efter det bar det av till Eriksberg där vi strosade runt och kikade. Sen tog vi en båt  till Lilla Bommen i gasande sol. Jag brände mig naturligtvis. Men, men.  Då var det dags att möta A vid Pocketshop vid Kungsportsplatsen. Som tur var fick vi skjutsa av sambons kusin och guidening av hans fru.
Tillsammans med A begav vi oss sen till en restaurang El Corazón där vi mötte upp med A.s vän F och hennes man M som  också skulle på konserten. Jag åt en Pasta Vegetal. Sedan gick jag och sambon till Ullevi. De andra i sällskapet var nämligen bara intresserade av att se Metallica som skulle spela sist.  Vi hittade relativt lätt till Ullevi genom att följa strömmen av hårdrockare🙂
När vi kom in hade Anthrax redan börjat spela. Det var inte så mycket folk då. Vi hade sittplatser  relativt nära scen ( artisterna såg ut som pyttesmå dockor. Men som tur var det två stora tv-skärmar som visade vad som hände. ) Jag var inte så imponerad av Anthrax men det var kul och se.
Sedan var det Megadeths tur. Dem såg vi förra sommaren på Getaway Rockfstival i Gävle. Då gjorde de en helt suverän spelning. Nu var de inte lika bra. Det var risigt ljud och sångaren Dave Mustaines röst höll inte riktigt. Men det var kul att se dem igen. Nu hade också publiken växt.
När det var dags för Slayer att äntra scenen var det bra med folk. Slayer var helt otroliga. Sångaren Tom Araya har ju fyllt 60 (!) och var skitbra. Han såg verkligen ut att ha roligt.
Precis i tid till Metallica dök A, F och M upp + en massa annat folk.  Jag tycker ju om Metallicas tidigare skivor fram till och med The Black Album (Metallica), sen har jag tappat intresset för dem. Men de var verkligen helt otroliga och spelade en massa låtar från just de albumen! Jag blev riktigt imponerad av sångaren James Hetfield och gitarristen Kirk Hammet. Trummisen Lars Ulrich är mest dryg tycker jag och Robert Truijo med sin gorilla walk vill jag inte ens kommentera.
Jag var iallafall helt nöjd med The Big Four som helhet. Bäst var Slayer dock!

På måndagen vaknade A och sambon ganska sent. Jag tog därför min bok med ut på altanen och satt där och läste Three bedrooms one corpse ( bok tre i The Aurora Teagarden Mysteries). När alla vaknat åt vi frukost och plockade ihop vra grejer. A skulle ta ett flyg till Arlanda vid 16 tiden och sambon och jag åkte till Angered och blev bjuden på lunch (grillad kyckling med hemmagjord potatissallad ). Smaskigt! Kusinens katt Kurre var hur gullig som helst.
Sedan bar det av till Lur (14 mil från Göteborg). Jag hann nästan läsa ut boken då.  När vi kom fram till Skågedalens Lantbruk där sambons bästa vän K bor med sin fru M och dotter M-S. Frugan var dock ute och hämtade hö (eller vad det heter) så K bjöd på revbensspäll ( på gris från granngården) egengjord potatissallad på egna råvaror och trädgårsplockad sallad. Så gott!  Vi satt  och drack lite vin i trädgården. K bakade också en suverän banankaka  som vi åt när vi drack te. Jag hann läsa ut boken under kvällen.

Idag vaknade jag redan halv 6. Vi sov i K & M.s bäddsoffa. Då gick vi upp och plockade ihop de få grejerna vi tagit in. Till frukost blev det  nybakade källarfranskor. Sedan tog vi bilen och styrde mot Gävle.  Jag läste ut The Julius House (del 4) och hann till och med börja på Summer and the City (del 2 i Carrie Diaries) innan vi kom hem.

Lussekatten var överlycklig när vi kom hem. Han skrek! Sedan har han följt efter oss som en skugga genom lägenheten. Han ligger i sambons knä  just nu och myser.🙂

)

Leave a Reply

