Miss Mary Bennets självständighet

Jag älskar ju Mr Darcy! Pride and prejudice är en av mina absoluta favoritböcker. Jag har läst den för många gånger. Nu blev jag sugen på att läsa den igen. Och på att se om BBC-serien med Colin Firth i rollen som Mr Darcy. Det skulle ha varit bättre än att läsa den här boken. Eller jag ska vara ärlig: Jag gillade boken men de sista 100 sidorna gjorde att jag helt tappat respeketen för Collen McCullough.

Bokens huvudperson är ju Mary. Henne kommer jag ihåg som den jobbig, pinsamma och fruktansvärt stela lillasystern som bara skulle prata dygd och religion. När vi nu träffar henne har Mrs Benett precis dött. Hon dog 17 år efter sin man och det var Mary sm var hennes sällskap hela tiden. De andra systrarna har varit för upptagna med sitt. Jane har fött 12 barn, Lizzie 5 st, Kitty är änka och Lydia ett fyllo.

Till historien hör att Elizabeth lever i ett kärlekslöst äktenskap med Darcy. Det fungerar inte alls. Han är stoltare och stelare än någonsin. Det fungerar inte alls i ” den äktenskapliga sängen” som Darcy övergav för ungefär 10 år sedan. Darcy har siktet inställt på att bli premiärminister i Englad och det är det enda han tänker på. Han är mycket besviken på sin ende son Charles som han tror är bög tack vare Miss Caroline Bingleys insinuationer.

Nu när Mary är fri från sin mor har hon bestämt sig för att uppfylla en dröm. Att skriva en bok om de fattigas situation. Men det går inte riktigt som hon tänkt sig. Resorna med dillegensen är fruktansvärda. Hon blir rånad och kidnappad.

Det är riktigt spännande på sina ställen. Men det som förstör allt är hur allt ska ordna sig på slutet. Darcy verkar ha genomgått en lobotomi. Och alla andra för de delen. Det är som om Colleen McCullough bestämt på förhand hur många sidor boken skulle innehålla och blivit tvungen att “sno ihop säcken” för at avsluta boken inom det givna sidantalet. De sista 100 sidorna är så fruktansvärt töntiga. Det är värre än Harlequin. I hate it!

Sen måste jag säga att jag gillade Pemberly av Emma Tennant. Men det här är bara skit! Läsa om Stolthet och fördom, se BBC-serien eller filmen Pride and Prejudice med Kiera Knightley istället. Läs inte den här.

One thought on “Miss Mary Bennets självständighet

  1. Nathalie says:

    Du skrev precis det jag kände för boken men inte kunde uttrycka!
    //Nathalie

Leave a Reply

