Inte riktigt i min smak

20130701-105321.jpg Jag kom på att jag inte hade fotat boken när jag skulle lämna den på biblioteket. Så det blev ett panik-foto utanför. Undrar ni vad boken ligger på? Vänta… 20130701-105618.jpg Det är ju naturligtvis en staty av Gävlebocken. Sedan 2008 står det 20 olika bockar som målats av olika konstnärer på olika ställen i Gävle. De står bara ute på sommaren. Läs mer här. Men nu var det ju inte bockar jag skulle skriva om utan bo(c)ken. Dålighumor.com Bokens huvudperson är den 21-åriga Maj. Hon är höggravid och nygift. Men giftemålet skedde på grund av graviditeten.  Mannen som Maj gift sig med är ganska så mycket äldre än henne och kommer från en fin familj. Maj själv kommer från en enklare bakgrund med stränga föräldrar och flera syskon. Hennes man är lillen i familjen och är extremt bortklemad av resten av famljen. Speciellt av mamman som bor i samma hus som Maj och hennes man. Inget som Maj tar sig för duger för svärmor, men hon vägrar att ge upp. Ganska snart upptäcker hon att mannen lider av grava alkoholproblem. Det ska drickas var och varannan dag. Maj har inte kommit över sin ex-pojkvän heller. Han drömmer om honom fast hon är gift med sin man. Han var hennes stora kärlek. Riktigt välskriven bok om en ung kvinnas utsatta situation i 1930-talets Sverige. Det är riktigt otäckt hur hennes ex behandlade henne och att det bara ansågs normalt. Eller hur svärmodern beter sig. Vilken tyrann! Men jag tycker ändå att boken blev lite jobbig att läsa. Jag gillar  inte riktigt hennes sätt att skriva. Det kändes rörigt. Jag visste inte riktigt när Maj tänkte eller när hon pratade. Det här är den första delen i en triologi. Del två heter Sörja för de sina. Jag vet inte om jag kommer att läsa den. Författare är Kristina Sandberg.

2 thoughts on “Inte riktigt i min smak

  1. […] Att föda ett barn – Kristina Sandberg  22-24/6  388s (bibliotek) […]

  2. […] Att föda ett barn – Kristina Sandberg  22-24/6  388s (bibliotek) […]

Leave a Reply

