Pepp inför omläsning av serie

Det enda jag kom ihåg från tv-serien Lilla huset på prärien var att någon satte fram mat åt hunden och att den gnällde och ryggade tillbaka. Eftersom serien började sändas i Sverige 1979 (jag är född då) så måste det ha varit något avsnitt efter 1982 (då vi skaffade video).

När jag gick i låg- och mellanstadiet gick jag på en liten skola med ungefär 100 elever. Det fanns iallafall ett bibliotek och det var där jag hittade boken Lilla huset på prärien. Den lånades naturligtvis och jag älskade den. Så hittade jag Den lilla staden på prärien och läste den. Men då hade ju alla blivit 8-9 år äldre. Konstigt tycket jag tills jag upptäckte att det fanns en massa böcker emellan. Tyvärr fanns inte de på skolbiblioteket eller på Sandarne biblioteket. Jag fick helt enkelt åka in till stan (Söderhamn) och gå på stadsbiblioteket. Oj vad många böcker! Jag lånade hem alla böcker av Laura Ingalls Wilder och sträckläste dem. Det har blivit många omlån sedan dess men sen köpte jag flera av böckerna när biblioteket skulle gallra bland sina böcker och så har jag köpt flera på loppisar. Jag tycker bäst om att läsa dem som slitna biblioteksböcker. Det ska lukta och kännas på et visst sätt. Jag har tyvärr inte alla i i samma serie utan några är nyutgivningar. Får fixa det tror jag.

IMG_3605[1]

Men nu har jag köpt alla böcker som pocketböcker på engelska. Jag vill helt enkelt plöja hela serien på originalspråk och se hur det är. Jag har ju gjort samma sak med andra älsklingsserier som Anne på Grönkulla & Emily-serien av L.M. Montgomery.

IMG_3606[1]

Jag har förresten kollat på tv-serien när den sändes på tv3 under 1990-talet.  Sen har jag köpt de sex första säsongerna på dvd, och kollat på dem. Det var ett tag sen sist dock. Serien är lite för goody two-shoes egentligen.

4 thoughts on “Pepp inför omläsning av serie

  1. Oh, Lilla huset på prärien! De hade bara de första böckerna på “min” bibbla när jag växte upp, så jag har tyvärr inte läst hela serien.. Man kanske borde läsa som vuxen..🙂

  2. Vad roligt att någon väcker liv i en serie man inte hör så mycket om just nu🙂

  3. Kul med en hälsing förresten🙂 Jag är utflyttad från lilla Alfta och har familjen i Bollnäs

Leave a Reply

