Döda flickors dans

20130816-085735.jpg

Döda flickors dans är den andra delen i serien Vampyrerna i Morganville. Den första delen heter Glashuset och den har jag också läst. Sedan försökte jag att läsa Dead Girls Dance men jag blev så otroligt irriterad på hur den var skriven så jag gav upp. Men sedan blev det bestämt att vi skulle läsa serien ( + The Passage/Flickan från ingenstans av Justin Cronin ) i Vampyrbokcirkeln så jag bestämde mig för att ge den en till chans.

Claire Danvers och hennes vänner i Glashuset har överlevt sin första strid mot vampyrerna, men nya orosmoln hopar sig redan vid horisonten och ingen går längre säker – vare sig människa eller vampyr. Ett blodigt och våldsamt hämndtåg genom staden får snart konsekvenser för alla – inte minst vännerna i Glashuset. När situationen blir desperat tvingas Claire göra allt för att hålla sig själv och sina vänner vid liv – till och med söka hjälp hos Morganvilles mörkaste makter.

Boken är en direkt fortsättning på Glashuset. Glashuset är namnet på det hus där Claire bor med sina kompisar Michael, Eve och Shane. Slutet på boken Glashuset var ju väldigt dramatiskt och det fortsätter likadant.
Shanes pappa dyker upp i staden med sitt motorcykelgäng. Han är ute efter hämnd på vampyrerna som dödade hans dotter och orsakade hans frus självmord. Dessutom är han bokstavligen beredda att gå över lik för att få det han vill. Han drar sig inte heller för att misshandla sin son eller låta sina mannar trakassera tjejerna sexuellt.
Shane  har inte haft det lätt.. Men jag tycker att hans pappa beskrivs lite väl endimensionellt.
Nu blir vännerna indragna i pappans planer och hur mycket vet Shane egentligen?

Det är en hel del kärlek i boken. Bland annat mellan Claire och Shane, men det är lite komlicerat eftersom Claire bara är 16 år och Shane är några år äldre. Det är ett väldans tjat om att hon är minderårig. Tydligen blir man inte lovlig förrän man är 18 år.. USA… Shane verkar ju vara ett helgon som inte låter det gå för långt . Det blir lite som i Twilightböckerna när hon säger ja och han säger händerna på täcket..

Men det är även en del kärlek mellan Eve och Michael också. Där är man helt å det klara vad de har för sig, även om det inte beskrivs.

Framsidan och de svarta sidorna är så snygga. Det är Styxx som ger ut böckerna på svenska. Det fungerar också riktigt bra att läsa på svenska. Översättningen är välgjord och jag irriterar mig inte alls.  Förutom på att ordet knutte används hela tiden. Man använder inte det ordet längre. Jag får upp bilden av en kille från 50-60talet som åker på en gammal motorcykel. Tänk Marlon Brando..

Men jag irriterar mig på att det ska tjatas om att Eve har gothkläder. Goth, goth, goth… Det blir lite väl många upprepningar.

Jag kommer att läsa Midnattsgränden också, sen får vi se om det blir någon fortsättning.

Författare är Rachel Caine och den femtonde och sista delen i Morganville Vampires kommer ut den 15:e november.

2 thoughts on “Döda flickors dans

  1. […] Döda flickors dans – Rachel Caine  5-7/8  319s (bibliotek) […]

  2. […] Döda flickors dans – Rachel Caine […]

Leave a Reply

