Så bra igen!

IMG_3987[1]

Jag har läst Sharp Objects av författaren Gillian Flynn. Jag älskade den. Sedan köpte jag Gone girl på The English Bookshop i Uppsala, men eftersom jag inte läst Dark Places och den inte fanns på bibioteket (på engelska) så beställde jag den från Adlibris.  Nu har jag alltså läst den ocvh jag älskar den!

Libby Day var de enda som överlevde när hennes storebror Ben mördade resten av familjen so bestod av mamma Patty och Libbys två äldre systrar. Det var den då 7-åriga Libbys vittnesmål som fick Ben att bli dömd.
Nu har det gått mer än 20 år och Libby har aldrig behövt jobba utan har levt av intäkterna från Libby Dayfonden, men nu är pengarna slut. Libby är beredd att göra nästan vad som helst för att slippa jobba och nappar på att föreläsa för The Killclub. För att få mer pengar blir hon tvungen att undersöka sitt förflutna och träffa sin bror Ben. var det verkligen Ben som dödade familjen?

Libby är verkligen inte någon hjältinna. Hon är faktiskt riktigt obehaglig och svår att tycka om.

Boken får mig att tänka på Damien Echols ( en av The West Memphis Three) och hans bok Dödsdömd. Satanismen, black metal-musiken (eller heavy metal) och småstadsmentaliteten.
Det finns några riktigt otäcka avsnitt i Dark Places. Förutom själva morden så förekommer även riktigt otäcka djuroffer och en hund som råkar illa ut..

One thought on “Så bra igen!

  1. […] Dark Places – Gillian Flynn  25-29/8 (egen) ♥ […]

Leave a Reply

