Inte vad jag trodde

20130916-191728.jpg

Den första delen av boken utspelar sig i det ockuperade Frankrike under första världskriget. Året är 1916 och Sophie Lefevre måste skydda sin familj när staden ockuperas av tyskarna och hennes älskade man Eduardo strider vid fronten.  Hon och hennes syster driver ett hotell och de blir beordrade att servera middag till de tyska officerarna. Detta ses inte med blida ögon av stadens befolkning, men vad ska systrarna göra?

Den nya kommendanten blir besatt av Sophie och målningen av henne som hennes man Eduardo gjort. Kommendantens besatthet kommer att få Sophie att fatta ett ödestiget beslut.

Sedan flyttas vi till nutiden när tavlan av Sophie hänger i Liv Halstroms lägenhet. Hon fick den i bröllopspresent av sin nu avlidne man. Tavlan är ovärderlig för henne. Det har gått flera år sedan hon blev änka och när hon äntligen träffar en kille visar det sig att han letar reda på konstföremål som försvunnit i krig. Livs tavla är just ett sådant föremål. Ska hon behöva ge up tavlan eller ska hon slåss för den? Den köptes ju i god tro.

Jag tyckte om boken. Men jag trodde att den skulle vara mer chick-lit. Nu blev jag istället glatt överraskad. Jag har läst The Ship of Brides av författaren Jojo Moyes.och kanske The Peacock Emporium. Nu har jag lånat hem Me Before You från biblioteket.

 

2 thoughts on “Inte vad jag trodde

  1. […] The Girl You Left Behind – Jojo Moyes  2-4/9  529s (bibliotek) […]

  2. […] The Girl You Left Behind – Jojo Moyes […]

Leave a Reply

