Att fly till Australien

IMG_4125[1] Jag tycker inte om framsidan.

Alex tillvaro står henne upp i halsen. Hennes föräldrar har just skilt sig, de beter sig som ansvarslösa barnungar och Alex står bara inte ut längre, hon vill bort, iväg. Så istället för att börja trean på gymnasiet tar hon sina sparade körkortspengar och  köper en halvårsbiljett till andra sidan jordklotet, till  Australien. Hon lägger en lapp på köksbordet, om hennes mamma händelsevis skulle bry sig: Jag har åkt till Australien för att finna mig själv. Jag ska lära mig surfa. Vi kanske ses.

Man får följa Alex när hon jobbar på ett sockerbetsfält med en massa andra ungdomar, när hon får uppleva rasismen mot aboriginerna, när hon tror sig bli kär och utnyttjas, lär sig surfa och kanske finner sig själv.

Boken är lättläst men ganska ytlig.  Hennes mamma och pappa är bara för mycket. Det blir löjligt. Den enda som är halv-vettig är hennes mormor. Jag blev faktiskt riktigt besviken på boken. Christina Wahldén har skrivit en massa andra böcker som är mer läsvärda än den här.

Jag har läst:

 

2 thoughts on “Att fly till Australien

  1. […] En varm vinter – Christina Wahldén 18-19/9  205s (bibliotek) […]

  2. […] En varm vinter – Christina Wahldén […]

Leave a Reply

