Vi måste sluta ses på det här sättet

IMG_4261[1]

Jag är ett stort fan av både Johanna Lindbäcks och Lisa Bjärbos böcker. Klart jag måste läsa en bok som de skrivit tillsammans!

Hanna går sista året på gymnasiet. Hon är ganska skoltrött och längtar efter studenten. För efter den är avklarad ska hon åka med Märta till Paris där livet ska börja.
Men så träffar hon Jens vid bardisken i en fullmockad krog. Hans kompis är en idiot, men Jens är trevlig. De träffar på varandra igen på tunnelbanan hem. Sedan följer Hanna med Jens hem. Men morgonen efter måste han sticka iväg till sitt ex med dotterns astmamedicin och Hanna får släppa ut sig själv. Tyvärr glömmer hon att skriva en lapp med sitt telefonnummer.

Men när skolan börjar igen efter jullovet dyker Jens upp igen, som assistent till en kille i hennes klass. Hur ska de nu bete sig? Ska de inte låtsas om varandra eller?

Vartannat kapitel är skrivet ur Hannas respektive Jens synvinkel. Det fungerar jättebra. Jag tycker om dem bägge två. Visst är Hanna lite väl naiv ibland när hon inte förstår vad ett litet barn innebär. Att hon inte fattar att Jens inte kan ta en fika med henne efter skolan de veckor han har sin dotter. Eller att hon inte fattar att man inte presenterar nya personer för barnen så tidigt i ett förhållande.

Men Jens är också ganska naiv själv och rädd. Han vågar ju inte berätta om Hanna för någon. Inte ens för sin bästa kompis. Sedan håller hann ju sina options öppna så att säga. Han vill inte bestämma sig för något. Tänk om det skulle funka med exet?

Om jag ska klaga på något är det att Märta som Hanna ska åka till Paris med känns som en mycket blek bifigur. Man vet inget om henne förutom att hon jobbar. Är hon äldre än Hanna? Hur lärde de känna varandra? Man förstår ju att Hanna inte är bästa vän med sin gamla “bästis” längre, men är Märta den nya “bästisen”? Varför då?

Det skulle vara intressant att veta vem som skrivit vad. Jag har mina misstankar..

En riktigt bra bok allt som allt.🙂

Lisa Bjärbo har tidigare skrivit:

  • Det är så logiskt alla fattar utom du
  • Allt jag säger är sant

Hon har också skrivit några barnböcker.

Johanna Lindbäck har skrivit:

  • En liten chock
  • Min typ brorsa
  • Tänk om det  där är jag
  • Saker som aldrig händer
  • Välkommen hem
  • Som om jag frågat

3 thoughts on “Vi måste sluta ses på det här sättet

  1. […] Vi måste sluta ses på det här sättet – Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck  334s  16-17/10 (bibliotek) […]

  2. Carro says:

    Håller med om att Märta kändes väldigt vag som karaktär. Jag gillade inte heller att Hanna kändes så perfekt på något sätt med rik familj, massa kompisar, bra betyg, ledare i stallet och tydligen pengar till en parisresa och så vidare.. Lite bortskämd helt enkelt?

  3. […] Vi måste sluta ses på det här sättet – Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck   […]

Leave a Reply

