En överraskning

IMG_4625[1]

Jag var bara en pojk första gången jag tog tåget till Stockholm,
och det var nittonhundrafyrtiotvå. Den rynkige mannen drar
munnen till ett clownleende. Han heter Alvar Svensson, och en
gång spelade han med Povel Ramel. På riktigt.
Steffi Herrera går i Björkeskolan så lite som möjligt. Där är hon
en horunge och drottningarna Karro och Sanja härjar fritt. Men
i mp3-spelaren finns Povel Ramel, med snäll röst och ord som
är roliga. Hon kan alla hans texter, nästan, och snart kan hon
spela walking bass till de flesta av hans låtar. En dag när hon
passerar ålderdomshemmet, hör hon välbekant musik strömma
ur ett fönster.

Alvars berättelse i rummet med vevgrammofonen är en vild
jitterbugg på Nalen. Den är budcyklar på Stockholms gator,
mörklagda fönster och flickor man knappt vågade titta på. Och
så jazzen, som enligt vissa var värre än kriget. När den gamle
mannens minnen kraschar rakt in i tonåringens verklighet,
förändrar det båda deras liv.

Jag hade aldrig hört talas om Hjärta av jazz när jag fick se den på nya böckerhyllan på bibloteket. Det var framsidan som lockade mig, men när jag väl började läsa den så var jag fast. Jag skulle bara läsa några sidor men det slutade med att jag läste tills klockan var över 12 på natten mitt i jobbveckan. Det om något är väl ett bra betyg?!

Jag tycker om att berättelsen om Alvars tid i Stockholm, ur han slog igenom och förälskade sig varvas med nutid och Steffis vardag. Det är riktigt obehagligt att läsa om det hon upplever i skolan och att ingen hjälper henne. Att det är en total avsaknad av vuxna som tar sitt ansvar.

Boken är riktigt bra iallafall och den slutade inte riktigt på det sätt jag trodde.

Författare är Sara Lövestam och hon har också skrivit Udda, I havet finns så många stora fiskar och Tillbaka till henne. Klart jag måste läsa dem också!

2 thoughts on “En överraskning

  1. […] Hjärta av jazz – Sara Lövestam   18-19/12   296s (bibliotek)♥ […]

  2. […] Hjärta av jazz – Sara Lövestam […]

Leave a Reply

