Littos topp 30

Jag var ju med och röstade i Litteraturmagazinets Litto där man fick rösta fram sina favoriter bland en massa klassiker. Nu var jag in hos Enligt O och hon hade hittat en lista på böckerna som blev Topp 30 (hos Bokdivisionen) .  Man kan fetmarkera de man själv har läst. Klart jag måste göra det!

  1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg
  2. Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
  3. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij (har stående oläst i bokhyllan)
  4. Stolthet och fördom av Jane Austen
  5. Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström (ska läsas!)
  6. Flyga drake av Khaled Hosseini
  7. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
  8. Härskarringen av J.R.R. Tolkien (har försökt flera gånger, men skam den som ger sig…)
  9. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
  10. 1984 av George Orwell (vill läsa)
  11. Anne Franks dagbok av Anne Frank
  12. Jane Eyre av Charlotte Brontë
  13. Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez (inte så sugen på den)
  14. Boktjuven av Markus Zusak
  15. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren  (inte så sugen på den)
  16. Processen av Franz Kafka (man borde väl läsa något av Kafka..?)
  17. Möss och människor av John Steinbeck
  18. Häxan och lejonet av C.S. Lewis
  19. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
  20. Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian
  21. Utrensning av Sofi Oksanen
  22. Harry Potter och de vises sten av J.K. Rowling
  23. Flugornas herre av William Golding
  24. Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken av Jonas Gardell
  25. Simon och ekarna av Marianne Fredriksson  (nja…)
  26. Aprilhäxan av Majgull Axelsson (har stående oläst i bokhyllan)
  27. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
  28. Vredens druvor av John Steinbeck
  29. Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe
  30. Mig äger ingen av Åsa Linderborg

Jag har läst 21 av 30. Det är mer än godkänt tycker jag.

Leave a Reply

