Grattis Barbro Lindgren!

Årets ALMA-pristagare är Barbro Lindgren!

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne belönar barn- och ungdomslitteratur i ordets vidaste bemärkelse. Författare, illustratörer, berättare och läsfrämjare kan få priset.

Nu tillhör inte jag dem som läst allt av Barbro Lindgren. Jag har läst och älskat Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. Vet inte hur många gånger jag läst dem. Sedan har jag naturligtvis läst Maxböcker, Bennyböcker och Vilda Bebin. Men jag har aldrig läst Loranga, Mazarin och Dartanjang har jag aldrig läst till exempel. Vet inte varför egentligen. Alla verkar ju ha läst dem.

Stort grattis till Barbro Lindgren iallafall.

Tidigare års vinnare är:

2013 Isol
2012 Guus Kuijer
2011 Shaun Tan
2010 Kitty Crowter
2009 Tamerinstitutet
2008 Sonya Harnett
2007 Banco del Libro
2006 Katherine Paterson
2005 Ryôji Arai & Phillip Pullman
2004 Lygia Bojunga
2003 Christine Nöstlinger
2002 Maurice Sendak

Leave a Reply

