RIP Sue Townsend

I torsdags dog författaren Sue Townsend. För mig kommer hon för alltid vara förknippad med sin fiktiva karaktär Adrian Mole. Det var på mellanstadiet som jag började läsa om honom. Jag kommer ihåg att någon bibliotekarie från stadsbiblioteket kom ut till vår skola och visade upp en massa böcker. Jag fastnade för Min hemliga dagbok Adrian 13 3/4 år. Sedan följde Unge Adrians lidanden och Adrian Moles bekännelser. Jag har läst någon/några av de senare böckerna med , men jag kommer inte ihåg vilka.

Det kanske är dags att göra en omläsning på originalspråket?

Annars har jag bara läst Drottningen och jag av henne. Boken då hela kungafamiljen flyttas till ett vanligt radhusområde.
Sue Townsend har fått mig att skratta många gånger. Tack för det!

DN hade en liten artikel om Sue Townsends bortgång. Läs här.

 

2 thoughts on “RIP Sue Townsend

  1. Malin says:

    Jag älskade hennes “kvinnan som gick till sängss i ett år”, så jäkla tråkigt…

  2. Jag tyckte så mycket om hennes böcker (och tv-serien) om Adrian Mole. Vilka minnen! Och precis som du säger, kanske dags att läsa om.

    Kram Lotta

Leave a Reply

