Stjärnmärkt

IMG_5500[1]

 

Stjärnmärkt är den andra delen i  serien om systrarna Cahil.

Stjärnmärkt tar oss tillbaka till ett alternativt New England i slutet av 1800-talet – en värld befolkad av häxor, tyngd av brödraskapets förtryck och en ödestyngd profetia.

Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder.

Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.

Precis som i föregångaren Farlig förmåga så tar det nästan 80 sidor innan jag kommer in i historien, men sen så blir den bättre och bättre. Jag blir så arg på det hycklande broderskapet som tyranniserar vanliga människor och på hur alla kvinnor behandlas. Det värsta är ju att det är så här i vissa delar av världen nu också.

Jag blir också så fruktansvärt arg på Kates lillasyster Maura som bara kan tänka på sig själv. Visst hon är i den mest självupptagna åldern och hon har blivit sårad, emn måste hon bete sig som hon gör? Offra andra människor för att hon ska få vad hon vill? Slutet på boken är riktigt hemskt. Måste läsa nästa bok, men när kommer den då? Jag vet att de finns på engelska men jag känner inte riktigt att jag vill köpa den.

Nu har jag sagt vad jag blir arg på, men vad gillar jag då? Jag tycker om Cate och Finns vänskap/förhållande. Jag tycker om att man får veta mer om Cates föräldrar och historien om häxorna, om systerskapet. Jag tycker om Cates och Tess förhållande. Tess är riktigt stark och mogen för att vara så liten. Henne vill jag höra mer om.

One thought on “Stjärnmärkt

  1. […] Stjärnmärkt – Jessica Spotswood 21-22/6  362s (bibliotek) […]

Leave a Reply

