John

IMG_6408[1]

John Lennon har alltid varit min favorit i Beatles. Med en pappa som älskade Beatles och t.o.m visade mig filmerna A Hard Days Night och Help! är det svårt att inte ha någon slags relation till dem. John var alltid min favorit för han verkade lite tuffare än Paul som jag tyckte var mesig. Grannpojken var ett riktigt Beatlesfreak och hade Paul som sin favorit.

Jag köpte John av Cynthia Lennon för en massa år sedan men det har aldrig blivit av att jag läst den. Inte förrän jag drog den ur en av mina TBR-burkar. Den var intressant att läsa om än lite seg på sina ställen. Det verkar som om John Lennon var hennes stora kärlek. Visst berättar Cynthia om sina andra män också men det här är ju en bok om John. Eller om hur John har påverkat hennes liv.

Jag blir riktigt obehagligt berörd av början av deras kärlekshistoria. Hur kontrollerande han är. Svartsjuk och nedlåtande mot henne. Ibland undrar jag om hon inte berättar allt. Hon säger att han bara slog henne en gång i början av deras förhållande när de fortfarande gick i skolan. Men han fortsätter ju att misshandla henne psykiskt. Förutsatt att det hon berättar är sant. Jag tycker hon gör så många ursäkter för honom. Men vad som är tydligt är att hon hatar Yoko Ono. Vem skulle inte ha gjort det om man var i hennes skor? Enligt Cynthia var John mer eller mindre i hennes våld. Men vem vet egentligen hur det var?

Jag tycket om att få reda på mer om John Lennons barndom och hans uppväxt med moster Mimi. Hon verkar inte ha varit lätt att ha att göra med. Johns son Julian verkar ha haft ett mycket komplicerat förhållande till sin far.

En intressant bok, men inte så välskriven. Det finns många fina bilder i boken Jag är glad att jag äntligen läst den.

One thought on “John

  1. […] John – Cynthia Lennon 5-6/1  356s (egen) […]

Leave a Reply

