En ny läs/lyssningsupplevelse

13077997

Jag har läst Margit Sandemos Sagan om Isfolket minst 3 gånger, och då menar jag alla 47 delarna. Sen har jag läst om vissa delar ett otal gånger. Nummer 1,2,3,13,och 33 har varit speciella favoriter. Nu är det ett tag sedan jag läste dem och när jag såg att de fanns tillgängliga som ljudböcker på Storytel inlästa av Julia Dufvenius så bestämde jag mig för att testa att lyssna på åtminstone den första.

Julia Dufvenius är verkligen perfekt som uppläsare. Jag var lite orolig för att det skulle bli lite pinsamt. Men det fungerar jättebra. Så bra att jag just nu lyssnar på den tredje boken i serien. Det blir en annan upplevelse att lyssna på böckerna. Jag får tydligare bilder av att lyssna. Förut har jag väl mer eller mindre hetsläst böckerna. Vissa delar och “repliker” kan jag utantill..

Boken handar om Silje Arngrimsdotter som bara var bara sjutton år när pesten tog alla hennes släktingar 1581. Utsvulten och frusen och med två små barn att ta hand om sökte hon sig till likbålen utanför Trondheim för att söka värme. Märkligt nog var det bara en i Isfolkets ätt som hjälpte henne i nödens stund – en man som Silje fann närmast djurisk och skrämmande, men underligt tilldragande på samma gång.

Sedan fortsätter serien att handla om ättlingarna till dem i första boken. 47 delar alltså. Man kan absolut kalla detta för romance.

Jag har alltid tänkt mig Tengel som Peter Steele från Type O Negative.🙂
Vi får se hur många böcker jag kommer att lyssna på. Jag tror inte att alla böckerna är inlästa än heller. Tror till och med den  33:e boken är inläst.

2 thoughts on “En ny läs/lyssningsupplevelse

  1. Jag vet inte hur många gånger jag har läst serien, och blev riktigt glad över att de finns inlästa nu! Coolt!
    Men jag har inte läst dom sedan jag fyllt 20 (tror jag?) och började förra året att läsa om dem. Känner mig väldigt kritisk och negativ nu, men är roligt att läsa dem i vilket fall som helst!😀

    • Cinnamon says:

      jag har läst om serien förut och irriterade mig på en massa saker. Framför allt att det är så dåligt skrivna, eller inte har blivit riktigt korrekturlästa. Jag tycker det fungerar bättre att lyssna på böckerna än att läsa dem.🙂

Leave a Reply

