The Classic Book Tag

Jag såg Helene Jeppsen göra den här taggen på sin booktubekanal. Så jag tänkte göra den fast jag inte har någon booktube.

1) An overhyped classic you didn’t really like.

Jag tycker verkligen inte om Svindlande höjder. Jag förstår inte storheten med den. Jag hatar både Heathcliff och Cathy! Visst är den välskriven. Men jag hatade den ändå!
2) Favourite time period to read about.

Jag tycker om böcker som utspelar sig under 1800-talet. Det spelar ingen roll i vilket land.

3) Favourite fairy tale.

Jag gillar verkligen H. C Andersens sagor.
4) What is the most embarrassing classic you haven’t read?

  • Krig och Fred
  • Bröderna Kamarazov
  • Idioten
  • Brott och straff
  • The Picture of Dorian Grey
  • Ivanhoe
  • Heart of Darkness,
  • Great Expectations.
  • Röda rummet
  • något av Per Anders Fogelström

5) Top 5 classics you would like to read soon.

  • Winter of Our Discontent – John Steinbeck
  • Great Expectations – Charles Dickens
  • Cup of Gold – John Steinbeck
  • Tender is the Night – F. Scott Fitzgerald
  • Les Miserables – Victor Hugo

6) Favourite modern book/series based on a classic.

Jag vet inte. Eller jag tyckte att Pride and Prejudice and zombies var rolig..
7) Favourite movie version/tv-series based on a classic.

  • Pride and Prejudice i BBC-versionen
  • Pride and Preudice med Kiera Knightley
  • Sense and Sensibility med Kate Winslet och Emma Thompson.
  • Three Musketeers med Kiefer Sutherland och Charlie Sheen.

8) Worst classic to movie adaptation.

Jag brukar kunna bortse från skillnaderna mellan bok och film. Men den senaste Tre musketörernafilmen med Orlando Bloom var inte så bra. Fast jag äskar ju versionen från 1992 med Charlie Sheen, Kiefer Sutherland, Chris O´Donell och Oliver Platt och den följer ju inte direkt boken heller..

9) Favourite edition(s) you would like to collect more classics from.

Penguin English Library editions är så fina! Jag har redan 16 av dem.  Fast jag tycker verkligen om Penguins Clothbound Editions också. De är ju de inbundna versionerna av det jag sa/skrev först.
10) An underhyped classic you’d recommend to everyone.

Jag vet inte vad som är underhyped. Men jag skulle rekommendera vad som helst av John Steinbeck. Han är bäst!

2 thoughts on “The Classic Book Tag

  1. Precis samma problem med Svindlade höjder hade (har?) jag. Dock återkommer mina tankar ofta till boken, men troligen för att jag vill förstå storheten. Borde kanske googla om den, men orkar inte. Avskyr Heathcliff lite för mycket för det.

    • Cinnamon says:

      Kan bara hålla med. Förstår att Heathcliff hade en hemsk uppväxt. Förstår däremot inte hur han kan älska Cathy så. Hon var ju ganska grym mot honom flera ggr under uppväxten.

Leave a Reply

