Det bästa av allt

Det bästa av allt

I centrum står fem unga kvinnor som arbetar på ett förlagshus i New York: Caroline, sekreterare med universitetsexamen som drömmer om att bli förläggare; April, lite naiv landsortstjej som snart förvandlar sig till alla mäns drömkvinna; Gregg, bohemisk skådespelerska som i hemlighet längtar efter ett mer traditionellt liv; Barbara, ensamstående mamma som sliter för att få vardagen att gå ihop och slutligen Mary Agnes som är besatt av sitt kommande bröllop.

Jag blev imponerad av hur öppet författaren skriver om sex, chefer som stöter på anställda, oönskade graviditeter och rädslan att bli lämnad. Boken är ju skriven 1958! Visst har mycket hänt sedan dess, men vissa teman är universella. Det är som en Sex and the City på 50-talet. Inte så mycket sex, men det finns där. Jag tyckte verkligen om boken och författaren Rona Jaffes sätt att skriva. Hon har även skrivit en mängd andra böcker. De måste jag kolla upp!

Jag läste boken under #ayearathon under första veckan av mars. Boken köpte jag på Kupan för några år sedan.

2 thoughts on “Det bästa av allt

  1. […] Det bästa av allt – Rona Jaffe 4-5/3  478s (egen) […]

  2. […] Det bästa av allt – Rona Jaffe […]

Leave a Reply

