Drömmen om tidernas bästa sommarläsning

Äntligen är det sommar, även om det är en kylig sommar. Jag har ju redan gått på semester och börjar inte jobba igen förrän i  augusti. På sommaren brukar jag läsa, läsa, läsa. Det spelar ingen roll vad det är för väder. Jag läser på min semester! Inne eller ute i skuggan spelar ingen större roll. Det går också bra att läsa på tåg och i bilen. Det går inte lika bra att läsa på bussar längre av någon anledning. Naturligtvis kommer jag hitta på annat skoj också. Under sista veckan av semestern är det t.ex. dags för Getaway här i Gävle och det ska jag naturligtvis gå på. Annars har vi inte så många planer. Sambon får sin semester  6:e juli och då har jag haft två veckor alldeles själv. Då hinner jag förhoppningsvis läsa en massa.🙂 Nu när jag varit ledig några dagar, och fått hjärnan att börja fungera så smått igen, så har jag plockat ut några rejäla högar med böcker att välja bland: IMG_6897[1] Det är nog bäst att jag skriver vilka böcker det är på bilden. Vi tar det högvis och börjar med högen längst till vänster, uppifrån och ner:

  1. Och bergen svarade – Khaled Hosseini
  2. Vicious – V.E. Schwab
  3. Dregen – en självbiografi –
  4. Udda verklighet – Nene Ormes
  5. The Lowlands – Jhumpa Lahiri
  6. Shadow of Night – Deborah Harkness
  7. Toastad inte bränd – Tony Cronstam
  8. Grejen med verb – Sara Lövestam
  9. Inte en främling – Teskedsordern
  10. Gästspel av vampyr  Suzy McKee Charnas
  11. The Iron King – Julie Kagawa
  12. The Iron Daughter – Julie Kagawa
  13. The Iron Queen – Julie Kagawa
  14. The Iron Knight – Julie Kagawa
  15. Främlingen – Diana Gabaldon första i mittenraden
  16. En hemlighet – Simona Ahrnstedt
  17. Rysk roulette – Tom Clancy
  18. Sorry – Zoran
  19. City of Bones – Cassandra Clare
  20. City of Ashes – Cassandra Clare
  21. City of Glass – Cassandra Clare
  22. City of Fallen Angels – Cassandra Clare
  23. City of Lost Souls – Cassandra Clare
  24. City of Heavenly Fire – Cassandra Clare
  25. Written in My Own Hearts Blood – Diana Gabaldon första i den högra raden.
  26. Badmysteriet – Agatha Christie
  27. Döden på Nilen – Agatha Christie
  28. A Darker Shade of Magic – V.E Schwab
  29. Crown of Midnight – Sarah J Maas
  30. Before I Met You – Lisa Jewell
  31. Here’s Looking At You – Mhairi McFarlane
  32. The Little Stranger – Sarah Waters
  33. Denna dagen, ett liv – Jens Andersen
  34. An Echo In the Bone – Diana Gabaldon

Är inte det där en lite väl tilltagen hög kan en fråga sig. Men sedan hittade jag några böcker till: IMG_6898[1] Vi gör lika igen då, d.v.s. börjar från vänster och går uppifrån och ner:

  1. Katitizi, Katitizi & Sving – Katarina Taikon
  2. Sandmannen – Lars Kepler
  3. Nattfilm – Marisha Pessl
  4. Magician’s Land – Lev Grossman
  5. Aurora Teagarden (Omnibus 2 4 böcker) – Charlaine Harris
  6. Kaffe med rån – Catharina Ingelman-Sundberg första i mittenraden
  7. Gubbe och katt – Nils Uddenberg
  8. Prima Donna – Karen Swan
  9. Girl of Nightmares – Kendare Blake
  10. The Children’s Book – A.S. Byatt
  11. Kärlekens väv – Soueif
  12. The Twelve – Justin Cronin
  13. The Goldfinch – Donna Tartt första i  raden till höger
  14. Sisterland – Curtis Sittenfeld
  15. The Coldest Girl in Coldtown – Holly Black
  16. The Shining Girls – Lauren Beukes
  17. Den sanna historien om Pinocchios näsa – Leif GW Persson
  18. Welcome to the World Baby Girl – Fannie Flagg
  19. The Name in the Wind – Patrick Rothfuss
  20. Where’d you go, Bernadette? – Maria Semple

54 böcker låter ju helt rimligt, eller inte. Vi får helt enkelt se hur det går. Med all säkerhet kommer jag att läsa flera av böckerna, frågan är bara vilka.. De som är överstrukna har jag redan läst under den första semesterveckan.🙂 14/54 lästa!

2 thoughts on “Drömmen om tidernas bästa sommarläsning

  1. Bokbabbel says:

    haha, TVÅ högar! Men du har ju kommit igång bra, härligt!

Leave a Reply

