The Twelve

IMG_1870[1]

The Twelve är den andra delen i Justin Cronins The Passage-serie. Jag läste den första delen The Passage i augusti 2013 så det var verkligen på tiden att jag fortsatte med serien.

Den stora katastrofen ledde till en ny värld. I ruinerna av den gamla försöker de som inte smittats överleva, ständigt jagade av mänsklighetens nya härskare.

Läkaren Lila är gravid och försöker förbereda sig för sitt barns födsel. Kittridge försökte stoppa de infekterade, men misslyckades och är på flykt. Tonåringen April är ansvarig för sin lillebror i en karg och skoningslös värld.

Hundra år senare kämpar Amy och hennes kamrater för mänsklighetens räddning. Men reglerna har ändrats och fienden utvecklats. Alla som försöker störta De första tolv kommer att få betala ett högt pris.

Det här var en bra uppföljare och inte bara en transportsträcks om det så ofta blir med del 2 i en serie om 3. Jag fick The Walking Dead-vibbar flera gånger under läsningen. Men nu är det ju vampyrer det handlar om.The Passage

Jag tyckte verkligen om den här boken! Ibland blev det för mycket militärjarong som jag hade lite svårt för. Men annars var det här en bok som jag nästan flög igenom. Fast den hade 740 sidor i versionen som jag läste.

Slutet var verkligen något extra! Nu återstår bara att läsa den tredje och avslutande delen The City of Mirrors. Den kommer ut om ca 50 dagar!

 

One thought on “The Twelve

  1. […] The Twelve (The Passage #2) – Justin Cronin 26-30/3  740s (egen) ♥ […]

Leave a Reply

