Jakten på svenskheten

IMG_1980[1]

Qaisar Mahmood har åkt över 900 mil på motorcykel genom Sverige i jakt på svenskheten. Han har varit i storstäder, på mindre orter och i ännu mindre avfolkade samhällen, med målsättningen att knäcka den kod som öppnar dörrar till den svenska gemenskapen.

Han fann ingenting som förenar de människor han mötte, och dom kunde skilja dem från individer i andra delar av världen. Varken när det gällde åsikter, lynne, värderingar, normer eller utseende. Människor i Sverige är mer olika än lika. Ändå bar de alla på en tydlig bild av avd som kännetecknar en svensk och vad som kännetecknar svenskheten. Det här är en bok om oss svenskar, och våra idéer om vilka vi är.

Boken är humoristisk och underhållande samtidigt som jag lärt mig en del saker om Sveriges historia. Jag kände igen mycket av det han beskriver .

Jag tyckte också om hans Mångfaldens tio budord.

Boken kändes dock lite för lång. Det blev en del upprepningar. Speciellt om hans motorcykel och hur fort han körde. Otroligt omoget och oansvarigt!

Jag gav först boken fyra stjärnor på Goodreads, men nu har jag ändrat det till tre. Jag vill egentligen ge den 3,5.

 

2 thoughts on “Jakten på svenskheten

  1. […] Jakten på svenskheten -Qaisar Mahmood 15-16/4  272s (bibliotek) […]

  2. […] Jakten på svenskheten -Qaisar Mahmood […]

Leave a Reply

