Nytt jobb

Anledningen till att jag inte läste så mycket i början av april var att jag höll på att söka nytt jobb. Den 1:a april sökt jag tre olika lärarjobb och jag fick komma på intervju hos alla tre. Två intervjuer den 11/4 och en 15/4. En av skolorna erbjöd mig jobb samma dag som intervjun var, men jag sa att jag ville gå på alla intervjuer först. Sedan blev jag erbjuden ännu ett jobb. På fredagen den 22/4 tackade jag ja till ett av jobben och den 2/5 skrev jag på. Idag har jag sagt upp mig från mitt nuvarande jobb.

Det var i december 2001 som jag tog min lärarexamen. I januari 2002 började jag mitt första jobb i en F-2:a. Skolan där jag jobbade mina första 5 år som lärare är numera nedlagd och jag var med och stängde den.

Hela skolan fick istället flytta in på högstadieskolan (500 m närmare stan) som hade byggts om. Så de senaste 9 åren har jag jobbat på en F-9 skola som bara har växt och växt. När vi flyttade in var det 4 F-2:or. Till hösten kommer det vara treparallelligt från ettan till fyran.

Jag har trivts jättebra under mina år på de båda skolorna. Visst är det ett tufft område med många socialt utsatta familjer och skolan har flest i elever med utländsk bakgrund i kommunen. Av ettornas 49 elever är 43 utlandsfödda eller har föäldrar som är det.
Men jag tycker att jag får så mycket tillbaka av både elever och föräldrar. Så många kramar jag får på en dag.

Men nu har jag alltså sökt och fått ett nytt lärarjobb i staden där jag bor. Jag har ju tåg och busspendlat till jobbet i 12 år. Så i augusti börjar jag på mitt nya jobb 3,5 km hemifrån. Jag hoppas att jag kommer trivas. Men det blir svårt att lämna kollegor, min chef och  mina underbara elever. Inte bara mina små ettor, men även fyrorna som jag var lärare åt från ettan till trean och som fortfarande kommer och kramas och pratar flera gånger i veckan.

2 thoughts on “Nytt jobb

  1. Jag jobbade också på em skola med många elever med invandrarbakgrund. 100% faktiskt. En liten skola var det, men fantastiskt! Både jobbigt och krävande men allt man gjorde var så uppskattat av alla…

    Vad svårt att lämna något gammalt och ge sig in i nåt nytt! Ibland kan det vara bra för man får en slags nytändning som utvecklar en både privat och yrkesmässigt! Lycka till på det nya jobbet!

    • Cinnamon says:

      Det är precis som du skriver. Det kommer absolut att bli spännande och utvecklande att byta jobb. Det känner jag redan nu.🙂

Leave a Reply

